NEWS & ARTICLES

התקשורת הדיגיטלית עם הרופאים בתקופת הקורונה

מכון ברנדמן, אפריל 2021

מתחילת התפרצות מגיפת הקורונה ערכנו במכון ברנדמן סדרת מחקרים בקרב רופאות ורופאים מהתמחויות שונות, בנוגע לשינויים באופי התקשורת של חברות התרופות איתם, שינויים שהתרחשו בעל כורחם מאז התפרצות המחלה. כיצד השפיעו שינויים אלה על הרופאים, על הקשר בינם לבין המטופלים ובינם לבין חברות התרופות?

בדקנו את השפעת המעבר המואץ לתקשורת דיגיטלית על הקשר של הרופאים עם המטופלים והקולגות שלהם ועם חברות התרופות.
לתפיסת הרופאים, למעבר לדיגיטל יש השפעה שונה על אפקטיביות הקשר כשמדובר במטופלים, בקולגות ובחברות התרופות.

המחקר נערך אינטרנטית ע"י מכון ברנדמן על מדגם ארצי ומייצג שכלל 370 רופאים:
191 מומחים רואיינו בתום סגר הקורונה השלישי, 69 רופאי ילדים בתום הסגר השני ו- 101 רופאי משפחה בתום הסגר הראשון.

עלייה בהיקף השימוש בתקשורת דיגיטלית מאז פרוץ משבר הקורונה

מאז פרוץ המגיפה התרחשה עליה דרמטית בשיעור המשתמשים בתקשורת דיגיטלית, עם הבדלים בין רופאי משפחה וילדים לבין רופאים בהתמחויות אחרות:
בקרב רופאי משפחה וילדים: עלייה בעיקר בתקשורת הדיגיטלית עם מטופלים, אך גם עם הקולגות ובמידה מתונה יותר עם חברות התרופות.

בקרב המומחים האחרים: עליה דרמטית יותר בתקשורת עם קולגות וחברות התרופות אך מתונה בתקשורת הדיגיטלית עם מטופלים.

עלייה בתקשורת הדיגיטלית בתקופת הקורונה

חווית השימוש בתקשורת הדיגיטלית עם הממשקים השונים – הבדלים בין הרופאים ובין מושאי התקשורת

בקרב רופאי משפחה וילדים, חוויית השימוש מול המטופלים והקולגות טובה יותר מאשר מול חברות התרופות.
בקרב המומחים האחרים, חווית השימוש טובה עם קולגות וחברות התרופות ופחות עם המטופלים.
רופאי ילדים דירגו את חווית השימוש גבוה יותר מרופאי משפחה ומומחים (מלבד מול חברות התרופות).

חווית השימוש בתקשורת הדיגיטלית עם הממשקים השונים

חששות לגבי השפעת התקשורת הדיגיטלית על המטופלים

אמנם, רוב הרופאים מסכימים שהתקשורת הדיגיטלית שיפרה את הזמינות למטופלים. מנגד, הם מודאגים מהשפעתה השלילית על איכות האבחון, ורק מיעוט סוברים שהיא תרמה לשיפור הקומפליאנס ויכולת המעקב אחר התקדמות הטיפול. בהשוואה בין המומחים, הקרדיולוגים, הדרמטולוגים וההמטו-אונקולוגים הכי פחות מרוצים מהמעבר המואץ לתקשורת הדיגיטלית עם המטופלים.

התקשורת עם המטופלים

השפעה מעורבת על איכות הקשר עם חברות התרופות

בכל ההתמחויות גבר השימוש בתקשורת דיגיטלית עם חברות התרופות, אך חלק גדול מהרופאים מביעים הסתייגות. מצד אחד, הרופאים מרוצים מהנוחות, החיסכון בזמן, ומהפיתוח של וובינרים ומפגשי זום שהביא המעבר לדיגיטל.
מאידך, חסרו להם מפגשים פרונטליים, והם מביעים מורת רוח מהצפת יתר במסרים דיגיטליים ותקשורת טלפונית לא מתואמת מראש. בהשוואה בין המומחים, רופאי המשפחה, רופאי העור, הגסטרו והילדים פחות מרוצים מהמעבר המואץ לתקשורת דיגיטלית עם חברות התרופות.

ומה אחרי הקורונה?

רוב הרופאים מעוניינים לשלב תקשורת דיגיטלית יחד עם תקשורת פרונטלית בעידן שלאחר הקורונה בתקשורת עם הקולגות, ובמידה סלקטיבית גם עם חברות התרופות. מאידך הם פחות מעוניינים בכך מול המטופלים. המומחים מסוייגים יותר מרופאי המשפחה והילדים.

ומה אחרי הקורונה?...

more ARTICLES

פירסומים נוספים